Przyczepki Samochodowe: Instrukcja Użytkowania i Konserwacji. Dobre Praktyki Użytkowników

Każdemu posiadaczowi przyczepy samochodowej przyda się kilka rad dobrego użytkowania i konserwacji pojazdu, aby jak najdłużej spełniał oczekiwania jego właściciela. Przestrzeganie porad w tej instrukcji, przygotowanej na potrzeby mojego bloga o przyczepach, pozwoli Ci zachować 2 letnią gwarancję, przyznaną dla nowo zakupionych pojazdów do transportu towarów wielkogabarytowych. Wychodząc z założenia, że nie wszyscy mają doświadczenia w użytkowaniu przyczep, znajdziesz tu także odpowiedzi na podstawowe pytania związane z pojawiającymi się problemami na co dzień, jak na przykład nie działające oświetlenie. Oprócz takich formalności jak zachowanie gwarancji, zawsze należy pamiętać, że dobrze zabezpieczona i zakonserwowana przyczepka wytrzyma na długie lata...
Przyczepa Lekka z Burtami ze Sklejki + Hamulec Najazdowy

Doczepianie Przyczepy Samochodowej i Kontrola Gniazda Oświetlenia w Przyczepce


Wszystkie przyczepy samochodowy - lekkie oraz ciężkie - posiadają linkę mocującą, którą zaczepia się o hak przed nałożeniem zaczepu dyszla. Najlepiej mocować ją, nie bezpośrednio za hak kulowy a raczej inny wystający element. Zabezpieczy Cię to przed sytuacją, odłączenia się linki, w momencie odczepienia się przyczepy od samochodu w czasie jazdy.

Doczepianie przyczepy do haka samochodu holującego, obliguje Cię do sprawdzenia także czy czynność ta została wykonana prawidłowo. Należy się upewnić, że uchwyt zaczepu względem haka znajduje się w pozycji poziomej, a zatrzask dźwigni odczepiania jest zablokowany. Najlepiej sprawdzić to na bocznym oznaczeniu zaczepu oraz ręcznie, czy przyczepa samochodowa przytrzymuje kulkę haka. Pamiętaj przed wyruszeniem w drogę o podniesieniu również koła podporowego aby nie szorowało po drodze i aby go nie zniszczyć.

Wtyczka 7-Pin do Oświetlenia oraz Zaczep Kulowy z Kołem Podporowym na Dyszlu

Następnie nie pozostaje nam nic innego jak podłączyć wtyczkę oświetlenia (7 pin lub 13 pin) do gniazda samochodowego. I ponownie po tej czynności, dla zachowania bezpieczeństwa swojego i innych użytkowników dróg publicznych, sprawdzamy czy światła jazdy, mijania i stopu działają prawidłowo. Nie byłbym sobą, gdybym nie napisał, że nie zawsze wszystko działa tak jak tego byśmy oczekiwali. Doświadczenie nauczyło mnie, że właśnie przy tym elemencie pojawia się najwięcej problemów. Jeśli masz możliwość, podłącz przyczepę do innego gniazda, w innym samochodzie. Przekonasz się gdzie leży problem: po stronie wtyczki przyczepy czy gniazda samochodu?

Możliwe problemy gniazda przyczepy (oświetlenia):

- wtyczka na przewodzie przyczepki nie została dobrze włożona do gniazda samochodu (zwłaszcza przy nowych elementach, jeszcze nie wyrobionych)

- warto przeczyścić gniazdo i wtyczkę z zabrudzeń, popsikać płynem o właściwościach WD (często wystarcza na zaśniedziałe wtyki)

- jeśli to nie pomaga, nie raz zdarza się, że wtyki przy wtyczce od przyczepki są ściśnięte - rozszerz je śrubokrętem

- najzwyczajniej w świecie mogła spalić się żarówka w lampie (odkręć klosz lampy)

- podczas wielokrotnego wkładania i wyciągania wtyczki, mogło dojść do wyrwania przewodów podłączonych do wtyczki (warto rozłożyć wtyczkę i sprawdzić je)

- innym często spotykanym problemem są źle podłączone przewody do przypisanych pinów (inaczej w gnieździe samochodu a inaczej we wtyczce przyczepki)

Prawidłowe Przewożenie Ładunku na Przyczepach Samochodowych Skrzyniowych


Jeszcze przed rozpoczęciem jazdy, a najlepiej tuż przed załadowaniem towaru na przyczepkę, skontroluj czy śruby mocujące koła są dobrze dokręcone. Zaleca się aby czynność tą powtarzać po każdorazowym przejechaniu 500 kilometrów.

Prawidło umocowany ładunek na przyczepce to bezpieczeństwo i wygoda jazdy. Uchroni Cię to przed możliwymi uszkodzeniami pojazdu ciągnącego i holowanego. W dowodzie rejestracyjnym przyczepy znajdziesz jej ładowność. Zgodnie z podstawowymi zasadami nie powinno się przekraczać tej wartości.

Najważniejsze jest odpowiednie rozmieszczenie towaru na skrzyni ładunkowej. Optymalnym położeniem przewożonych rzeczy na przyczepie jest jej środek - paletę, mebel, skrzynkę stawiamy wprost na wysokości osi, w równomiernych odległościach od burty przedniej i tylnej.

Źle umocowany towar, na przykład umiejscowienie go zbytnio na przodzie, może doprowadzić do przeciążenia i złamania dyszla. Z kolei, znaczne przesunięcie przewożonych rzeczy na tył, może doprowadzić do wypięcia się przyczepki z haka samochodowego lub wprowadzić przyczepę w drgania (poślizg). Znaczne przeładowanie pojazdu, względem wyznaczonych wartości (ładowności), prowadzić może do uszkodzenia poszczególnych elementów konstrukcyjnych jak: opon, łożysk czy osi przyczepki.

Ładunek powinien być przymocowany na przyczepie tak, aby uniemożliwić jego przesuwanie się. Ładunki takie jak: piasek, ziemia, liście, kamienie itd. nakryć siatką lub umieścić w odpowiednich opakowaniach. Unikać gwałtownych przyśpieszeń i hamowań. Upewnić się czy ubezpieczenie pojazdu obejmuje przyczepę i ładunek.

Nie zaleca się jazdy z otwartą przednią, tylną burtą lub niezabezpieczonym podjazdem. Przed każdym użytkowaniem sprawdzić czy burta lub podjazd jest dobrze zamknięta i zabezpieczona zawleczką. Sprawdzić połączenie dyszla ze skrzynią czy jest prawidłowo zabezpieczone zawleczką. W przyczepie do przewozu łodzi sprawdzić dokręcenie tylnej belki oświetlenia. W gamie moto (przyczepy motocyklowe) unieruchomić przewożone motocykle za pomocą pasów do specjalnych uchwytów w ramie przyczepy i pamiętać po załadunku, aby założyć zawleczki zabezpieczające podjazd i dyszel.

Transport Motocykli w Przyczepach Specjalistycznych pod Motory

Odrębną kategorią przyczepek są te, z przeznaczeniem do transportu motocykli. Jeśli chcesz przewozić dwa motocykle, umieść je w szynach bocznych występujących standardowo w przyczepie. Natomiast jeśli przewozisz tylko jeden motor, musisz szynę na której chcesz umieścić jednoślad przemontować z pozycji bocznej na środek ramy (są tam już fabrycznie wykonane otwory; przyczepy Neptun).

Przyczepa Motocyklowa Neptun Moto pm3. Może Transportować Trzy Motocykle
Przyczepa Motocyklowa Neptun Moto pm3. Może Transportować Trzy Motocykle

W przyczepie do przewozu motocykli, załadunku możemy dokonać na dwa sposoby używając do tego specjalnego podjazdu lub bez niego (drugi sposób jest jednak niezalecany przez producenta przyczep Neptun).

Wersja 1: Kiedy przyczepa wyposażona jest w podjazd dodatkowy
Załadunek motocykli wykonywać przy przyczepie zaczepionej do samochodu. Zdjąć podjazd dodatkowy i włożyć go w otwory szyny nośnej. Załadować w ten sposób jeden a następnie drugi motor (najlepiej z pomocą drugiej osoby). Jeśli przewozimy dwa motory wjeżdżamy na szyny nośne zamontowane fabrycznie (dwie szyny symetryczne po bokach). Jeśli przewozimy jeden motor wjeżdżamy nim na szynę wcześniej przełożoną na środek przyczepy. Wykorzystując uchwyty znajdujące się na ramie przyczepy odpowiednio unieruchomić przy pomocy pasów załadowane motory.

Wersja 2: Kiedy przyczepa nie posiada podjazdu dodatkowego
Ta metoda jest niezalecana przez producenta przyczep Neptun, ponieważ możliwe jest uszkodzenie samochodu, przyczepy lub motocykla. W ten sposób można załadować tylko jeden motor na szynę przełożoną na środek przyczepy. Przy przyczepie zaczepionej do samochodu i pomocy możliwie dużej ilości osób, zwolnić zaczep przechyłu dyszla i wprowadzić motor na szynę i delikatnie pochylając przyczepę załadować go. Wykorzystując uchwyty znajdujące się na ramie przyczepy odpowiednio unieruchomić przy pomocy pasów załadowane motory.

Załadunek na przyczepę do przewozu łodzi


W celu wciągnięcia łodzi na przyczepę należy: zdjąć tylną belkę oświetlenia, która jest przystosowana do szybkiego jej demontażu szczególnie przy wjeżdżaniu do wody; odłączyć kabel (nie dopuścić aby tylna belka, kabel lub lampy uległy zawilgoceniu); odłożyć belkę tylną w suche i bezpieczne miejsce.

Przyczepa Podłodziowa Neptun Navy. Model na Mniejsze Łodzie.

Najczęściej załadunek łodzi odbywa się przy pomocy wciągarki. Należy ustawić tył przyczepy przy dziobie łodzi. Jeżeli łódź znajduje się w wodzie (przy brzegu) to można, w celu łatwiejszego załadunku wjechać częściowo przyczepą do wody. Przed wjazdem do wody zdemontować tylną belkę. Zadbać, aby lampy i kable nie uległy zamoczeniu. Odwinąć linkę (pas) wciągarki i zaczepić o hak na dziobie łodzi. Wciągnąć powoli łódź w taki sposób, aby była ona prowadzona przez dolne i boczne rolki (gumowe rolki obrotowe). Po wciągnięciu łodzi zamontować belkę tylną, sprawdzić dokręcenie śrub i dociśnięcie wtyczki. Zabezpieczyć łódź na przyczepie oraz zablokować linę wciągarki przed odblokowaniem. Uwaga! Łódź można włożyć na przyczepę również posługując się wózkiem widłowym lub niewielkim dźwigiem, w takim przypadku demontaż tylnej belki oraz stosowanie wciągarki są nie potrzebne.

Kontrola Opon i Ciśnienia w Oponach Przyczepy Samochodowej

W przyczepach stosowany jest jeden typ ogumienia - bezdętkowy. Opony te można poznać po zapisie TUBELESS znajdującym się na oponie. Obsługa użytkownika takich opon ogranicza się jedynie do dopompowania ich do ciśnienia nominalnego. Różne typy opon wymagają różnego ciśnienia.

Prawidłowe ciśnienie dla danego typu znajdziecie w poniższym zestawieniu:

Typ opony - Ciśnienie ekonomiczne

4.8 x 8 - 4,0 bar
4.5 x 10 - 4,3 bar
5.00 x 10 - 3,5 bar
145/70 R13 - 3,0 bar
155/70 R13 - 2,5 bar
165/70 R13 - 2,5 bar

Ciśnienie podane wyżej jest dla użytkownika przyczepy o maksymalnym załadunku. Podczas upałów lub w czasie jazdy na autostradzie zaleca się zwiększenie ciśnienia o 0,2 bar. Kontrolować zawsze na zimnym ogumieniu.

Naprawa opony bezdętkowej we własnym zakresie jak zdejmowanie, uszczelnianie płynami, wyjmowanie przedmiotów, które wbiły się w oponę, jest niedopuszczalna. W przypadku przebicia tego typu opony i pozostawieniu w niej np. gwoździa, należy oponę dopompować, a jeżeli to nie pomaga wymienić całe koło i udać się do stacji obsługi w celu naprawy uszkodzonej opony. Bieżnik opony należy sprawdzać wyłącznie na zimnym ogumieniu.

Jeżeli przyczepa ma być unieruchomiona przez dłuższy czas należy postawić ją pionowo. W ten sposób unikniecie obciążenia, które mogłoby spowodować odkształcenie opon.  Światło słoneczne zwiększa także zagrożenie szybszego starzenia się.

Podstawowe Zasady Pielęgnacji i Czyszczenia Przyczepki Samochodowej


Ażeby przyczepa w każdej chwili była gotowa do użytku powinna być regularnie konserwowana. Założeniem dla udzielenia gwarancji jest dotrzymanie warunków eksploatacji. Czyszczenie wodą jest koniecznie wymagane po zakończeniu transportu agresywnych środków. Należy unikać bezpośredniego kontaktu z częściami zaczepu kulowego, piastą koła, łożyskami i oświetleniem. Możecie w celu ochrony pokryć burty i dyszel warstwą neutralnego wosku.

Należy regularnie czyścić zaczep kulowy. Sprawdzić czy nie ma luzu, który trzeba koniecznie skorygować. W przypadku luzu pomiędzy kulą i zaczepem kulowym należy sprawdzić przyczynę i wymienić natychmiast zużyte elementy. Nie używać uchwytu zaczepu, aby ciągnąć lub prowadzić przyczepę. Zaczep kulowy musi być zawsze nasmarowany.

Jeżeli przyczepa samochodowa ma być unieruchomiona na dłuższy okres zaleca się:

- umyć i zabezpieczyć cienką warstwą produktu konserwującego blachy,

- umieścić przyczepę pod dachem, a aby nie zajmowała ona dużej powierzchni można przyczepę postawić pionowo na utwardzonym gruncie, opierając na specjalnych nośnikach umieszczonych (w niektórych wersjach) z tyłu przyczepy lub postawić ją na kozły. Do przechowywania wymagana jest stabilna i sucha powierzchnia. Proszę unikać wilgoci i zalegającej pokrywy śnieżnej. Wszelkie wyposażenie dodatkowe (jak plandeka ze stelażem) musi zostać zdemontowane. Odstawienie przyczepy musi odbywać się przy udziale drugiej osoby. Prosimy uważać na ostre krawędzie przyczepy. Czynności dokonywać w rękawicach ochronnych.


Wymiana Żarówek Oświetlenia i Podłączanie Kabli w Przyczepie Samochodowej


Dostęp do żarówek jest możliwy po odkręceniu wkrętów mocujących elementy optyczne od oprawy i odłączeniu przewodu elektrycznego zasilającego przyczepy. Wymianę żarówki należy dokonać w następujący sposób: odkręcić klosz lampy, wymienić żarówkę, sprawdzić styki, przykręcić klosz lampy.

Zestawienie żarówek: kierunkowskazy, lampa przeciwmgłowa (12V/21W), lampy tylne + stop i tablice rejestracyjne (12V/21W/5W), lampy przednie i oświetlenie tablicy jeśli oddzielne lampy (12V/5W).

Chronić wtyczki przed brudem. Unikać wilgoci, żeby styki nie korodowały. Zawsze uważać, żeby kabel był przymocowany do podwozia za pomocą zacisków. Jeżeli wtyczka została uszkodzona do naprawy może posłużyć załączony schemat. Wszystkie materiały oświetlenia mają ograniczoną żywotność. Także wtyczka i kabel podlegają naturalnemu zużyciu i muszą wg potrzeby zostać wymienione.

Jeśli interesuje Cię tematyka przyczep i chciałbyś regularnie być powiadamiany o nowościach na blogu, zachęcam Cię do subskrypcji wiadomości e-mail (link na samej górze strony, obok menu). Szybką metodą z powiadomieniami jest także śledzenie profilu PrzyczepyMarter.pl na Facebooku.

Sklep z Pojazdami do Transportu (Łask - Dobroń - Pabianice) w Centrum Przyczep Marter na Przygoniu


Jak do mnie trafić? Mój sklep zlokalizowany jest w miejscowości Przygoń (gmina Dobroń) w województwie łódzkim, zaraz obok drogi wojewódzkiej 482 (dawna droga krajowa) Łask - Pabianice. Dla Twojej wygody zamieszczam mapę z oznaczonym miejscem:


Komentarze